صد سالگی هشتم مارچ را گرامی داریم
سیده«طلوع» سیده«طلوع»

 

 

زن اگر نیست زندگانی نیست         مردمی نیست مهربانی نیست

دامن زن چو بوستان خدا ست         گلشن مهر و اشیان وفا است

        

روزپرمیمنت جهانی زن را برای همه زنان کشوروجهان و بالخصوص زنان عدالتجوی و پیشروافغانستان و جهان تهنیت گفته و به زنان ازادیخواه  اسیر در شکنجه گاههای دنیا درود ﭐتشین میفرستم ﭐرزو مینمایم که زنان افغانستان این روز را درراه جهل زدائی- دموکراسی و شگوفائی کشور عزیز برگزار نمایند.

 

مادران و خواهران!

 

همانطوریکه ازادی یک ملت باید بدست خود ملت به ثمر نشیند ازادی واقعی زنان هم فقط بدست خود زنان قابل تصور است. اگر این  ازادی توسط دیگران داده شود هر زمان هم ممکن است گرفته شده و پامال گردد.

 

بر کلیه زنان اگاه ماست تا دها و صدها هزارزن ازادیخواه را متشکل کرده و جنبش عظیم ضد بنیاد گرائی و طرفدار دموکراسی را در سراسر میهن بیمار از

 از طاعون پوشالی و تروریزم بنیادگرائی بر پا دارند. تنها با به راه انداختن  چنین جنبش قدرتمند خواهیم توانست به رهائی زنان واستقلالیت وطن سهم شایسته ایفا کنیم.

    «تا سلطه بنیاد گرائی حاکم است ستم و جنایت بر زنان را پایانی نخواهد بود»

 

« اکثریت خاموش» نه بلکه اکثریت بر پا ومصمم و یورش به سخن گویم و نیز همبستگی خودرا با مبارزه ازادیخواهانه زنان در تمام نقاط دنیا از سطح حرف به عمل درﭐریم.

   «اتحاد و اگاهی زنان پایه ازادی انهاست»

اگر ما به گذشته تاریخ میهن ما نظر افگنیم پوشیده نیست که ما نیز زنان فهمیده و مبارزی در طول تاریخ خود در همه عرصه ها چه فرهنگی-سیاسی و چه رزمی داشته ایم که با وجود حاکمیت مردسالاری از خود خاطرات تابناک بجا گذاشته اند که مثالهائی این چنین زنان درخشان را صرف نام میگیریم: میرمن نازو انا- میرمن ملالی- زرغونه- رابعه بلخی شاعره نامدار وطن و اولین شاعره زبان دری- بی بی عایشه شاعره بزرگ در نیمه قرن دوازدهم- ملکه گوهرشادبیگم- امنه فدوی- مخفی بدخشی شاعره و صدها زن ادیب- شاعر- سیاستمدارو مبارز و دیگر چه در گذشته و حال چه به شکل انفرادی و چه گروهی مربوط به سازمانهائی اجتماعی و یا سیاسی در همه عرصه هائی اجتماعی- فرهنگی و سیاسی قدعلم کرده و عده ای هم ﭐواز رسای شانرا در سختترین شرایط بلند نموده و برائ احقاق حقوق زنان به مبارزات پیگیر و خستگی نا پذیر پرچم مبارزه را هرگز از دست رها نکرده که از نمونه هائی برجسته چنین زنان مبارز دکتورس اناهیتا راتبزادومحبوبه کارمل بودند که شب و روز خستگی ناپذیر برای تحقق این امر مبارزه نمودند و تا توان درین راه مقدس انسانی به پیش رفتند و کتله عظیم زنان و دختران کشور را در یک سازمان مبارز و ترقیخواه« سازمان دموکراتیک زنان افغانستان» بسیج نمودند تا اگاهانه و هوشیارانه در راه اعاده حقوق و ازادی زنان برزمند.  گرچه از اثرحاکمیت تروریستان- عقبگرایان- تاریک اندیشان-

زن ستیزان این سازمان مبارز و پرافتخار زنان رسما متلاشی و از فعالیت باز نگهداشته شد ولی اعضائی وفادار و متعهد ان ارمانهائی انرا در هر گوشه و کنار کشور و جهان که بودند و هستند تبلیغ ترویج و تحقق بخشیدند. افتخار به انانیکه رسالت و مسولیت انسانی خودرا نه تنها فراموش نه نموده بلکه انرا صادقانه و خالصانه میخواهد عملی نماید. بلی ان رهبران و پیشکسوتان جنبش ازادی وحقوق زنان بنا بر کبر سن عوامل صحی و غیره ممانعت هائی طبیعی که نمیتوانند بیش از این دستیاب به رهبری این  نیروی معنوی و ارزشمند شوند بر نسل بعدی انهاست که این درفش پرافتخار را حفظ و در اهتزاز نیرومند درارند. جای تاسف است که هم اکنون در اروپا همیستگی واحد زنان وجود ندارد. تشکلات خورد و کوچک پراگنده و جدا از هم و حتی با اختلافات ثمره بزرگی را که درد و رنج زن افغان را دوا کند نمیتواند ببار اورد.

از زنان پیشرو اگاه و با تجربه انانیکه بی الایش خردمندانه و عاقبت اندیشانه می اندیشند توقع میرود تا یک نیروی متحد و یکپارچه زنان افغان در اروپا را بسیج و منسجم نمایند.  

- فرخنده بادهشتم مارچ روزهمبستگی زنان سراسر جهان!

- به پیش بسوی یک تشکل واحد سراسری افغانان در اروپا!

 

 


March 4th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي